08/12/2023
Lieve Laura,
Vanmiddag hebben we afscheid van je genomen, van je leven hier op aarde. Op een hele mooie plek, een natuurbegraafplaats, waar de ontvangstruimte ook opgebouwd was uit natuurlijke materialen.
Je kist met losse onverpakte bloemen erop, muziek op maat, voordrachten, je man, familie, naasten, vrienden en uiteindelijk jouw plek in het bos. Het voelde warm, naast ons verdriet.
Er werd gehuild, geknuffeld, gelachen, djembe gespeeld en meegezongen. Ieder was aanwezig op zijn/haar eigen manier.
Alles was goed. Ik denk precies zoals jij het graag zou zien.
Lieve Laura, we hebben mooie dingen met elkaar meegemaakt:
de Cursus Communiceren met Dieren, de opstellingen, het dansen en zingen tijdens Danse Encore, de bijeenkomsten voor de vrijheid en de losse afspraken buiten dit alles om.
Mieke en ik hebben vandaag ook nog gelachen om situaties die we samen met je meegemaakt hebben.
Zo gingen we op een gegeven moment naar een terras bij ons in de buurt. Het was een gekke tijd, met gekke regels. Zo mochten we veel niet. Maar als echt vrijheidsliefhebbers gingen we daar op onze eigen manier mee om.
Toen we plaats namen op het terras werd ons gevraagd of we alle drie wel tot hetzelfde huishouden behoorden.
"Jazeker!"; zongen we in koor. Het hele terras keek om en geloofde er natuurlijk niks van.
Het dame van de bediening antwoordde geschokt: "Nou, dat is dan jullie eigen verantwoording."
De hele middag op het terras hebben we er lol om gehad.
Ja, want het is natuurlijk heel gevaarlijk om met drie vrouwen samen te wonen.
Je hebt indruk op me gemaakt. En niet alleen op mij.
De manier waarop jij je leven vorm gaf, waarbij jij trouw aan jouw idealen, aan jouw wensen bleef.... krachtige vrouw. Ik heb veel respect voor je.
Zo streed je liefdevol en duidelijk voor de vrijheid. Op allerlei manieren, op verschillende plekken. Je stond er, in je kracht.
En toen je ziek werd, ben jij blijven voelen wat voor jou kloppend was. Je volgde niet de weg van de doctoren, maar voelde wat bij jou paste, wat jij wilde. Jij hebt je eigen keuzes gemaakt, hebt je niet laten leiden door andermans angst. Elke keer weer, hoe ingewikkeld het ook was.
Met gepaste trots heb ik vandaag mijn hoody gedragen, met daarop de tekst die jij keer op keer eer aan deed en zal blijven doen:
Born ❤️ to be ❤️ Free, Laura.
Hele dikke knuffel, we missen je.
Nathalie