25/01/2023
Мдаааа, по-внимателно с вкусотийките 😇
Храненето на бременните жени със свръхобработени храни е свързано с увеличен риск от наднормено тегло и надебеляване в новото поколение без значение от всички останали фактори и начина на живот.
Макар това да са доста значими и сериозни твърдения, които е нужно да се потвърдят с още изследвания, ограничаването на подобни храни може да е ползотворно за бременните (и не само) и да е в основата на нови и по-добри диетични насоки, които биха подобрили храненето на бременните, облекчили бременността и раждането, биха намалили риска от наднормено тегло у децата. Според СЗО през 2020 година 39 милиона деца са били с наднормено тегло, което води до увеличен риск от сърдечни заболявания, диабет, рак и други.
Свръхобработените храни, като печива и тестени изделия, чипсове и снаксове, богати на захар десерти, газирани напитки и други са част от модерната ни диета и се свързват с покачване на теглото при възрастни. Поне до този момент не бе много ясно какво влияние оказва консумацията на подобни храни от бъдещите майки върху здравето на бъдещото покоелние. За да се установи подобна връзка, изследвани са данни за 19 968 деца, родени от 14 553 майки (45% момчета на възраст 7-17 години). Изследвани са и други фактори, които биха могли да повлияят негативно върху теглото на децата - теглото на майката, физическата активност, пушене, смеен статут, обрсзование и други. От представителната извадка 2471 деца (12%) са развили наднормено тегло в период от средно 4 години след началото на проучването. Данните показват, че групата жени, консумиращи най-много преработени храни, е била най-силно застрашена от това децата им да натрупат свръхтегло в сравнение с групата майки (26% увеличен риск), консумиращи най-малко подобни храни.
В отделен анализ са изследвани 2790 майки и 2925 деца с информация за диетата 3 месеца преди зачеване. Учените са установили, че консумацията на вредни храни преди самото зачеване не оказва влияние върху теглото на децата.
Към момента не е ясно какъв е механизмът зад този наблюдаван феномен. Има нужда и от още изследвания за потвърждение, но данните до този момент показват, че е хубаво да се преосмисли начина на хранене и диетите на родилките с оглед здравето на бъдещото поколение.
Източник: Wang, Y., et al. (2022) Maternal consumption of ultra-processed foods and subsequent risk of offspring overweight or obesity: results from three prospective cohort studies. BMJ. doi.org/10.1136/bmj-2022-071767.