15/04/2026
منقووووووول
مرة كنت قاعد مع تلاتة أصحابي وطليقة واحد فيهم عدت من قُدام القهوة بالصُدفة، فقال بعد إذنكم يا جماعة وقام عليها جري حيَّاها بتحية الإسلام الأول وبعد ما سلِّم على الأولاد ووقف أتكلِّم معاهم شوية، وقَّف توكتوك وقالهم إركبوا يلا..
فردَّت قالت له ملوش لزوم واللّٰهِ، أنا رايحة بيهم عند خالتهم هنا.'
فإبتسم وقالها طالما وقفت الراجل يبقى لازم تركبي، ويستي لو مش عشان خاطرك اعتبريه عشان خاطر الأولاد مع إنُّه عشان خاطرك واللّٰهِ لإن آخر مرة سألت عنك فيها قالولي إن ضهرك واجعك شوية!
قالت له ربنا يسلِّم خاطرك يارب، أنا الحمدُّ للّٰه بقيت كويسة فمتقلقش عليا.' واللّٰه يكرم أصلها قبل ما تسيبه وتركب شكرته ودعت له وقالت للأولاد سلموا على باباكم وبوسوا إيديه يا حبايبي وبعدها توكَّلِت على اللّٰه مشيت..
فرجع يستكمل القعدة من تاني، لكن للأسف مش بنفس الملامح اللي كانت مرسومة على وشُّه قبل ما يسيبنا ويقوملها!'
وعشان كده مقدرتش أمسك نفسي وسألته مالك يسطا في إيه؟
فتصنَّع الضحكة وقالي زي الفُل واللّٰهِ، هيكون مالي يعني؟!
قُلت له ياعم ربنا يجعلك زي الفُل ديمًا؛
أنا بسأل لإني حسيت إن ملامحك إتغيرت فجأة مش أكتر ولا أقل!
فإبتسم وقالي ما لازم ملامحي تتغيَّر يا عم أحمد!
إنت لما بتبيع عربية أو بيت أو قطعة أرض أو أي حاجة غالية من ممتلكاتك بشكل عام، وتمر عليها بعد فترة- بتبقى صعبانة عليك مهما كُنت كسبان فيها! أما دي فمش مجرد حاجة غالية تقدر تبيعها وتشتريها، دي كانت زوجة وحبيبة وصاحبة وإبنة وأحيانًا أم من بعد أم، وللأسف ما بين ليلة وضحاها أصبحت غريبة لدرجة إن بقى حرام عليا أسلِّم عليها بإيدي حتَّى، مُتخيِّل؟!
ضحكت وقلت له ما إنت اللي حكمت على نفسك بكده يبني!
فقالي كنت غبي إبن غبي واللّٰهِ، يلا الحمدُّ للّٰه على كل حال..
فرد صاحب تاني قُريب منه حبتين اللي يقارن ما بين كلامك عليها قبل الطلاق وكلامك عنها دلوقتي أقسم باللّٰه يحتار في أمرك رسمي، فممكن أفهم إيه اللي إتغيَّر فجأة؟
ضحك وقاله معظم المُطلقين من الصحاب والجيران اللي حوالينا يعتبروا كُلُّهُم مُحترمين أكتر مني بمراحل- ومع ذلك نصهم مخلوعين والنص التاني متبهدل في المحاكم ما بين قضايا نفقة ورؤية وإلى ما آخرُه.. صح؟
قاله أخويا مشافش ولاده من خمس شهور واللّٰهِ!
فرد عليه بمنتهى الحُزن اللي في الدُّنيا مع إن أخوك ده القرية كلها بتشهد بأدبه واحترامه على عكسي تمامًا واللّٰهِ- ورغم ذلك مراته خلعته وبتعاقبه ببنته الوحيدة من يومها، أما مراتي اللي قُلت فيها ما ليس فيها وعاملتها وإتعاملت معاها بما لا يليق بيها مرفعتش عليا ولا دعوة قضائية واحدة؛
ومع إني طلَّعت عينها عما طلقتها إلَّا إنها فضلت صابرة وساكتة لحد ما حسستني بدون ما تقصد إني حد قُليل أوي بالنسبالها واللّٰهِ!
ولذلك أُجبرت نفسي أسرحها بإحسان عشان أحفظ ماء وجهي قُدام أهلي وجيراني وإنتم على الأقل..'
أوعوا تفتكروا إني كنت ناوي أطلق وأفرط في الشقة أو العفش بكل سهولة كده؟ أبدًا واللّٰهِ!
ولكن لما لقيتها محترمة معايا للنهاية مكنش ينفع مبقاش محترم معاها أنا كمان، وعشان كده طلقتها وإديتها كل مُستحقاتها حتَّى الشقة إذا كانت عاوزة..
ولكنها غلبتني بطيب أصلها برضوا ورفضت تقعد فيها عشان لو حبيت أتجوز! فإضطريت أبعتلها مصروف شهري محترم يليق بأدبها وإحترامها، فرفضت تاخُد المصروف ده مني نهائي في الأول لحد ما زهقت منها على الآخر وقُلت لها أنا ولادي ميتربوش من مال حد غير أبوهم وصممت على إنها يا إما تاخُد الفلوس يا إما أنا اللي أخُد الأولاد، فإضطرت تاخدها مني على إستحياء وفي المقابل حملتها جميلة في قلبها وبقت تخلي الأولاد يكلموني كل يوم ويباتوا معايا كل خميس وجمعة ويجوا عندي في أي وقت يحبوا يشوفوني فيه وزيادةً عليه لا عمري سمعت إنها قالت في حقي كلمة وحشه ولا حتَّى سمحت لحد إنُّه يقول في حقي قُدامها كلمة وحشة!
فأخوك ده يحمد ربنا ألف مرة على المبررات الكتيرة اللي يقدر من خلالها يكره طليقته دي كره العمى، أما أنا فللأسف ذكريات الماضي تُشعرني بالخجل وتفاصيل الحاضر تُشعرني بالندم وكل حاجة من حولي بتقولي حبها لأنها ورغم نُكراني العظيم للود منسيتش فضلي اللي أنا بذات نفسي مش فاكره واللّٰه!
فقلت له طب ما ترجعلها؟
قالي أتمنى، ولكن أعتقد لو إتقلبت قرد عمرها ما هترجعلي تاني أبدًا، لإن اللي عملته معاها مش شوية!
فقلت له لو النية نية خير وإتغيرت من جواك فعلاً حاول معاها..
قالي إتغيرت واللّٰهِ ونيتي خير لأبعد مما تتخيَّل، وفي نفس الوقت هي صعبت المهمة على اللي بعدها أصلاً، فمبقتش شايف حد تاني يستحقني في الدُّنيا دي كلها غيرها!
فقلت له ربنا يردكم لبعض في القريب العاجل يا حبيب قلبي، والحمدُّ للّٰه لحقت نفسي وغيرت الموضوع قبل ما يعيط؛
وإنتهت يومها القاعدة، وفاتت من بعدها الأيام..'
والنهاردة الصبح لقيت رسالة منه على ماسينچر مكتوب فيها إبقي رن عليا قبل ما تمشي عشان هسافر القاهرة معاك!
فرنيت عليه، ولما جالي وسألته رايح فين؟
إبتسم وقالي على دار الإفتاء إن شاء اللّٰه عشان أشوف هردها إزاي لإني خلاص عقدت النيَّة أخطبها وأتجوزها من أول وجديد!!
"اللهم يا جامع الناس ليوم لا ريب فيه، اجمع كل قلب بمن يحب في حلالك، واجعل بيوتنا مليانة بالستر والمودة.. يا رب هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماماً."
"صَلوا على مَن تُقضى بذكره الحوائج.. وقولوا آمين."
لعلها ساعة استجابة.
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️🌜🌾"".))
متنسوش تيجو قناة الواتس اللينك ف البايو ♥️