30/06/2017
يا سيادة الريس
احنا الغلابة الشقاينين
يوم عن يوم بنفلس
ومش عارفين نجيبلك منين
رافضين غلاء الاسعار
ورفع أسعار البنزين
طالبين البحث فى القرار
عشان احنا من المر طافحين
انا المواطن العادى
لا معايا عربية ولا اراضى
انا بس عايز ابسط حقوقى
عايز اعيش فى البلد دى مستور
وان ف يوم غضبت يطلع صوتى
مكنش خايف انى مشفش النور
انا المواطن العادى
زى بقيه الخلق فى بلادى
بدفع ضرايب يااااما
وبروح الشغل فى ميعادى
بقالى فترة والحاجةعليا بتغلى
وانا بشترى على القد
وفضلت الاسعار تعلى وتعلى
ولا باجى ناحية حد
ولا بكسر قوانين
وصابر بقالى سنين
ساكت عليكوا ومبتكلمش
لحد ما بقت الحالة طين
عمالين تفرضوا علينا اتاوات
وتزودوا فى الاسعار
وتبنوا بيها اسوار و مرتفعات
وتحطوا بينا وبينكم الف جدار
يفصل الشعب عن حكامه
وكأن المفروض عليهم السكوت
وان فكروا ينطقوا يتهانوا
ويتكتب عليهم الجوع لحد الموت
لحد امتى هنفضل ساكتين
بقينا فى بلد محرومة
معدومين والاسم عايشين
واللى بيقع مالوش قومه
بلد محرومة
من ابسط انواع العيشة
بلد شبابها مظلومة
على قهوة وماسكين شيشه
ياسيادة الريس
انا المواطن العادى
انا الامين على بلادى
وانت الريس اسمعنى
مهما تقول وتهاتى
دفع تانى مش هتدفعنى
ياحكومة اسمعينى
انا المواطن المسكين
لحد امتى هتخدعينى
وانتوا نصابين ومحتالين
نفسي اعيش فى بلادى
عيشه ناس محترمين
نفسي لما يكبروا ولادى
يكونوا للبلد 🇪🇬
حابين مش كارهين