09/07/2020
في ناس كتير بتسأل اسئله شائعه في مجال النظارات وعوزه تعرف هو ليه اسعار النضارات متفاوته من مكان لاخر ؟ و يا تري النضاره دي اوريجنال ولا كوبي؟ وهل الكوبي فيه منه درجات او مستويات؟ وهل الصيني في النضارات اصلي و لا تقليد؟ ومعلش هو ليه في موديلات كوبي بيبقي موجود الاوريجنال بتاعها في البراند نفسه او الشركه المصنعه و في موديلات مفروض انها كوبي بس مش موجود الاوريجنال بتاعها يعني الشركه المصنعه نفسها ما عملتش الموديل ده؟
هنرد علي كل الاسئله دي....
@@هو مبدئيا النضارات الاوريجنال اكيد سعرها مختلف عن كل اللي بيتباع اونلاين و عشان هي مش عليها طلب كبير احنا ما بنعرضهاش الا بالطلب وحتي سعرها ممكن يبقا متفاوت من مكان للتاني يعني مثلا ممكن تبقا عندنا نضاره ببعها ب ٢٠٠٠ جنيه مثلا ومكان تاني بيبعها ب ٢٥٠٠ ج او العكس وده ممكن يبقا نتيجه ان حد اشتراها اغلي و لو ان ده ف الاوريجنال صعب شويه بس زي ما انتوا عارفين ف ناس بتبيع باسمها وناس بتحب تقول انا اشنريت نضاره من كذا وده ليه سعر عشان كده غالبا بيجي التفاوت
@@نيجي للكوبي بقا اللي معظم السوق دلوقتي شغال بيه وده مش بس ف مجال النضارات لا ده موجود ف مجالات كتير زي الساعات و الملابس و الشنط خاصه الحريمي... و برضه ف منها درجات عشان كده بنسمع الفاظ زي
First copy..semi original..high copy....
ومعظمهم بيتصنع ف دبي و الصين وبيحاولوا يوصلوا مثلا لحوالي ٧٠% من كواليتي الاوريجنال وطبعا سعرها بيبقا تقريبا الربع عشان كده معظم السوق شغال بيه لانه تقريبا مناسب لمعظم الناس وهنا لازم ناكد علي معلومتين
ان مش شرط اي نضاره بلد المنشأ بتاعتها الصين تبقي كوبي لا في براندات شهيره زي ray ban مثلا ف موديلات خط انتاجها ف الصين وبتتباع ف المحلات باسعار عاليه لانها اوريجنال
والمعلومه التانيه ان ف برندات اسعارها مش عاليه ولكنها اوريجنال و دي بتبقي ماركات مش معروفه او جديده private label و سعرها منخفض بس اوريجنال و مفيش منها كوبي لان سعرها اصلا مش عالي عشان يتعمل منها كوبي
@@ اخر حاجه وهي النضارات المجهوله المصدر ..التقليد اللي هي ولا اوريجنال ولا كوبي رغم انها ممكن يكون مطبوع عليها براند شهير يعني مثلا ممكن نلاقي نضاره شمس Gucci و موديلها مثلا xyz و الشركه نفسها ما عملتش الموديل ده يعني كمان مش كوبي دي بتبقا مجهوله المصدر و سعرها اقل كمان من الكوبي و الكواليتي اقل كتير و اخطر حاجه ف الموضوع ده بتبقي العدسات لانها ممكن تكون مضره للعين
@@ف النهايه لازم اقول ان السوق عرض و طلب و متاح للكل وربنا يوفق الجميع... اسف ع الاطاله بس يارب يكون الموضوع مفيد للناس