01/08/2026
Dalam pengurusan kewangan, kriteria S.M.A.R.T amatlah penting untuk diterapkan. Ini yang membezakan individu yang berangan-angan dengan individu yang ada matlamat (goal) untuk dicapai.
Specific
Measurable
Actionable
Realistic
Time-Bound
Misalnya aku cadang nak pegi Holiday kat Tokyo. Kt sini aku dah ada SPECIFIC goal. Lebih spesifik lagi aku letak December 2028.
Nak bercuti kat Tokyo mesti la kena ada bajet perlu disediakan. So aku estimate total cost adalah RM12K. Ini adalah kriteria MEASURABLE. Maksudnya ada ukuran nilai untuk dicapai.
Sekarang aku dah ada Target nak simpan RM12K. Jadi berapa aku nak simpan duit gaji setiap bulan? Aku mampu simpan dalam kadar RM700 setiap bulan sehingga mencapai target..yang ni adalah kriteria ACTIONABLE. Maksudnya matlamat ini boleh dilakukan dan masih dalam kemampuan aku.
Target simpanan berjumlah RM12K adalah matlamat yang boleh dicapai berdasarkan jumlah pendapatan bulanan aku..pada aku ianya masih logik akal untuk aku buat simpanan wajib setiap bulan..jadi matlamat ini adalah REALISTIC.
So bermula dari sekarang aku ada tempoh 18 bulan lagi untuk mencapai jumlah target simpanan aku. Inilah kriteria TIME-BOUND.
Tekan Share guys jika bermanfaat.