24/04/2021
Morgen is de ‘Dag van de ’!
Waarom noemen we deze plant eigenlijk Paardebloem? Officieel noemen we sinds 1907 deze plant in Nederland zo. Dit is toen besloten door een special opgerichte commissie die verantwoordelijk was voor het bepalen van ABN: Algemeen Beschaafd Nederlands. Voor deze tijd hadden we volksnamen die streekgebonden waren zoals: Paardebloem, Hondebloem in west, midden en noordelijke provincies. Pisbloem in Brabant en Limburg. Kettingbloem, Zoermelk of Sauermelk in Limburg en grensstreek met Duitsland, Papekruid, Molsla in zuidelijke provincies. Deze namen zijn vaak scheldnamen vanwege de (zogenaamde😉) nutteloosheid van de Paardebloem, het gebruik in de keuken of geneeskunde, de versierwaarde, smaak of werking (Pisbloem/na eten van Paardebloemen vochtafdrijving van lichaam en oorzaak van bedplassen bij kinderen)
Toch is de Paardebloem ver van nutteloos en juist een van de meest geneeskrachtige planten in de natuurgeneeskunde. Later verteld ‘Doctor Dandelion’ hierover meer!