14/05/2016
I dag har jeg fikset litt på denne vakre Østfoldbunaden. Den har levd i ganske mange år og med et par timers arbeid lever den godt i mange år til.
Det setter i gang noen tanker. Det er nok en sammenheng mellom hvor mange timers arbeid det ligger i et plagg og hvor mye det (kan) brukes. Jeg har hørt at bak en ferdig bunad ligger det ca 150 timers arbeid. Og da holder den kanskje 50 år da, og du kan bruke den tre ganger i året. Mens et plagg fra en billigkjede kanskje tar under en time å produsere, og så bruker vi det noen ganger også bare en gang før vi sender det videre.
Det kan også nevnes at den eldre generasjonen er veldig flinke til å ivareta bunadene sine. Sørger for å få de reparert når det trengs, sånn at de varer ennå lenger. Det gjør meg glad.
Jeg liker å ha disse bunadene mellom hendene. Det er noe eget. Det er prana (livskraft) i disse draktene. Og man kan kjenne det.
Med det så ønsker jeg alle en god 17. mai! Hipp, hipp, hurra!