Mariann design

Mariann design MARIANN design har hjulpet mange til å finne riktige solskjermingsløsninger i hjem, hytte og arbeid.

Jeg var virkelig i tvil om jeg skulle ta på meg å rette opp denne flotte Nordlandsbunaden for bedre tilpassa mål til kun...
13/06/2026

Jeg var virkelig i tvil om jeg skulle ta på meg å rette opp denne flotte Nordlandsbunaden for bedre tilpassa mål til kunden.

Jeg er jo på ingen måte klar for å ta imot kunder her enda! Det er altfor mye som må på plass før sømverkstedet mitt blir presentabelt.

Men det var et ønske fra kunden - som jeg kjenner fra Elden Røros | Et av Norges største spel. Hu skjønte hva jeg står i akkurat nå og aksepterte glatt at det ikke er noe prøverom her enda!

Så jeg tok i mot den fine bunaden på tirsdag og begynte å sprette den opp med engang. Strøyk alle delene på onsdag og sydde den sammen klar for prøving på torsdag og fredag.

Vi prøvde den på i dag, lørdag.

Så nå er den ferdig montert og kunden kan hente den i morgen søndag. For på tirsdag skal den brukes i festlig lag!!

Juhu!

Vi rakk det! 🥳🤩🥳

Mellom pappesker og bordplater m mere! 🫣





24/05/2026

Æ må altså bare skryte av her på Røros altså. 🤩

Makan t Service! - Og så utrolig flott levert oppdrag!

Æ e mektig imponert!

Flyttedugnaden kan derfor fortsette i løpet av pinsa. Det er flere større saker som skal flyttes nå. Men ikke så tungt som denne monstermaskina mi!
Da måtte jeg ha eksperthjelp!

Velkommen i helga og neste uke!
For jeg bør være ferdig til Juni. For jeg har fått en megasvær sømordre som skal syes i juni!

Bare send meg en sms på 934 90 906 - så kan jeg oppdatere deg på hvor og når jeg er i farta!

Har du tilhenger eller stor bil? Da blir æ ekstra glad!

Hei hopp fra meg!

Lik og del gjerne - så ser flere at nå er det dugnad!! 🤩

Denne bunaden fra Haltdalen fikk æ inn med spørsmål om å tilpasse den slik at den passet bedre. Sydd av en farmor til si...
17/05/2026

Denne bunaden fra Haltdalen fikk æ inn med spørsmål om å tilpasse den slik at den passet bedre.

Sydd av en farmor til sitt barnebarn - til konfirmasjonen. Farmor har også sydd en flott pose for å ha bunaden i.
Den var pyntet med blonder og inni var det sydd flere poser for å oppbevare alle delene til bunaden. Så smart.

Så jeg begynte med å fikse på bunadsposen, for jeg ville den skulle vare litt lengre. Selvsagt var den blitt ødelagt - for en bunad er veldig tung, hvertfall med alt tilbehøret i tillegg!

Så noen steder på blondene hadde det blitt for tung slitasje. Jeg sydde en hvit silkesløyfe som forsterkning bak blondekantene. Nå kan denne nydelige posen leve litt lengre!

Det var skjørtet som trengte mest tilpasning.

Jeg tok av linninga og la alle leggene på nytt med de nye målene.

Her i Rørosområdet ser jeg at stakkene ikke bare har to bredder på ullstoffet til stakken. I tillegg har de et stykke midt foran der lukkinga på skjørtet kommer bak forkleet. Veldig smart!

Men det blir jo fryktelig god vidde på stakken. Dvs at hvis kunden er smal i livet, så blir det ikke bare 3 dobbelt med stoff i leggene. Da må jeg legge leggene enda mer over hverandre! Så noen steder på denne stakken ble det 4 dobbelt lag av stoffet. I tillegg linninga.
Det blir veldig tykt til Bernina symaskina mi. Jeg liker å sy på den når jeg pirker med bunader og sånn småsøm. Da har jeg mer kontroll. Men den er for svak til slike tøffe oppdrag, så nålene - knakk en etter en.

Dette skjørtet måtte også fikses på innsida nederst på stakken. For hvem har ikke opplevd at skohelene hekter seg fast i håndsømmen bak på skjørtet?

Så jeg sprettet opp all håndsømmen og fikk renset bort rusk og rask fra mange år. Deretter sydde jeg sammen stakk-kanten med symaskina! Tror du kunden ser det?
Tror du bunadspolitiet vil legge merke til det?

Kunden ble meget fornøyd av at bunaden nå sitter som den skal og hun kan bevege seg litt friere. For nå henger skjørt og jakke mer sammen.

Hipp hipp hurra for 17. Mai! 🇧🇻🌹🇧🇻





14/05/2026

Viktig info!

Gjelder også stoff man bruker for eksempel i gardiner og møbler.

12/05/2026

Denne anorakken i skinn fra Sterling silver fikk jeg allerede inn i august 2025. Om jeg kunne hjelpe til med å forlenge ermene på den?

Det skulle jeg klare når industrimaskina mi kom på plass!

Men som du kanskje vet så ble det kluss med de lokalene jeg skulle leie i Osloveien her på Røros.

Så både stoffer, skinn og symaskin måtte bare stå på lager.

Så når jeg fikk anledning til å leie i Bergmannsgata i februar - ble jeg så glad! Endelig skulle jeg klare å sy gjennom tykt skinn.

Men kompressoren ville ikke virke! Så da får man ikke opp labben på maskina mi.

Hm.. men jeg startet med å sprette opp mansjettene og kragen. For vi fant ut at vi kunne bruke kragen til å forlenge ermene. (Men maskina jukset litt når den skulle sy gjennom både skinn og tynt forstoff! 🫣)

Så når maskina endelig klarte å løfte labben med luft fra kompressoren - så var det bare å dure avgårde.

Kunden kom innom og vi fant en løsning på hvordan vi kunne skjøte på de skinnbitene som manglet. ( Mammas gamle skinnkåpe ble litt kortere i ermene.. 🫣)

Men dette ble jo kjempebra! Kunden slo i maljer selv og tredde skinnsnorene slik at ermene ble akkurat passe lange.

Se så kjekk en kar i en tøff anorakk! 🤩

Hvis det må en stikning til på denne - da har æ bestilt flere nåler som skal klare det også! 🤩





I går skyndta jeg meg å sy en jakke av en hekla duk som mamma har laga. ❤️Min datter fikk lyst til å ha en lett og fin j...
12/05/2026

I går skyndta jeg meg å sy en jakke av en hekla duk som mamma har laga. ❤️

Min datter fikk lyst til å ha en lett og fin jakke av duken. Jeg kjenner noen som skal til Melhus i dag - så da passa det bra å sende med den samtidig.

Så jeg fant ut at disse målene ble noenlunde bra til en lett sommerjakke til henne.

Delte duken i to og klipte ut halsringningen foran. Siden duken hadde så fin en hekla kant rundt hele, så ble det fint å ta den kanten midt foran og nederst på jakken. Jeg klipte opp en liten kile der ermene skulle være og buet forstykkene litt. Så delte jeg resten av duken i to på langs - og det ble da ermene. Jeg buet litt på ermene øverst også. Det gir bedre passform.

Dermed ble det en fin heklet kant nederst på ermene også. Jeg antar at ingen ser at selve jakken og ermene ikke er samme retning?!

Jeg laga skråbånd av en bomullssateng jeg hadde liggende og kanta halsen på innsida.

Sydde på lapp i nakken og vipps blir dattera mi fin og fjong på 17. Mai! 🇧🇻

For kjolen hun kjøpte seg til 17. Mai i Australia har jeg tilpasset tidligere.

Ønsker alle en fin feiring!

Må kakene smake godt og pølsene likeså. 🎂🌹❤️



#17.mai

I dag ble det en veldig artig dag på verkstedet! 🤩Ei jeg kjenner her på fjellet ville lære seg å sy 1700 talls Roll-Ups ...
10/05/2026

I dag ble det en veldig artig dag på verkstedet! 🤩

Ei jeg kjenner her på fjellet ville lære seg å sy 1700 talls Roll-Ups gardiner til stua si.

På forhånd hadde hu blinka seg ut 4 lange gardiner jeg har hatt i min egen stue og som jeg hadde sydd om slik at de passet fint til hytta mi.

Så nå var tiden inne for å la det fine stoffet med velour vevd inn i et mønstrete blomstermotiv, ( ala jacguard vev ) leve videre i et nytt hus.

Vi klipte til 4 lengder slik at de passet til 6 vinduer. Rapporten var 37,50 cm og siden det var 6 rapporter i hver gardin - gikk jo det kjempefint. ( klarer du å finne koden på det - så vil jeg gjerne se svaret du kommer frem til i kommentarfeltet. 😉 )

Vi kom godt igang i dag! Og siden jeg alltid syr gardiner på kjede - dvs jeg klipper og syr de samme sømmene på alle gardinene samtidig, ble alle 6 gardinene ferdig klippet, litt overlocka og sydd sammen.

Ikke bare er det tidsbesparende, men man slipper også å finne løsningen for hvert vindu. Så snart man har alt klippet og klart er det bare å sy alle sømmene etter hverandre. Da blir alle gardinene ferdige nesten samtidig! Og alle blir helt like!!

Så her øver hun seg på å sy med Industrimaskina mi. For den som ikke er vant med slike raske maskiner - så er det lurt å kjenne på hvor fort den går og hvor likt den trekker over og understoff.

Så her må man lære seg å sy uten å bruke knappenåler først!

Juhu! Det gikk jo som en drøm! 🥳

Nå fikk hun alle stoffbitene med seg hjem. Litt tråd og så skal symaskina hjemme få prøve seg!

Så helt til slutt skal jeg hjelpe til med å tre dem riktig - slik at de ruller seg opp og ned!

Tilbehøret kunden skal bruke her er gjenbruk av materialer som garantert finnes i huset og i garasjen!

Fortsettelse følger..





Lyst til å lære å sy 1700 talls Roll-up?I helga får jeg besøk av lærevillige ungdommer som vil lære å sy disse.Det er pl...
08/05/2026

Lyst til å lære å sy 1700 talls Roll-up?

I helga får jeg besøk av lærevillige ungdommer som vil lære å sy disse.

Det er plass til flere - om du har lyst til å lære prinsippene med systemet!

Toso Norge var en av mine leverandører på liftgardinsystemer og gardinoppheng da jeg sydde gardiner på heltid i Trondheim og i min hjemkommune, Malvik.

Vi starter på søndag fra kl 12:00 og holder på til du har fått teken på det.
Jeg har symaskiner her som du kan låne.
Men vil du bli bedre kjent med symaskina di - så ta den med.

Så kan vi se på det også.

Pris pr kursdeltaker er 500 kr.

Jeg har noen stoffer på lager - men hvis du vil sy av noe du har fra før - så ta det med.

Du kan sy av sengetøy for eksempel.
For i en pakke med nytt sengetøy er det minst 4 meter stoff - og en ferdig sydd p**e som passer til innmatp**e 50 * 70!
- som du kan ha i sofaen eller i kjøkkenbrisken. 😉

Send meg en melding - så vet jeg sånn ca hvor mange vi blir. 🤩

Dette blir gøy.

Del gjerne dette gode budskapet hvis du kjenner flere som vil sy.

https://www.facebook.com/share/p/1Zs29fsbem/

Det er alltid med en stor dose ærefrykt jeg tar på meg oppdrag med å sy ut eller inn bunader.Det er et skikkelig fint st...
06/05/2026

Det er alltid med en stor dose ærefrykt jeg tar på meg oppdrag med å sy ut eller inn bunader.

Det er et skikkelig fint stasplagg som ikke bare koster veldig mye, men som også betyr veldig mye for eieren. 🤩

Kanskje man fikk den i konfirmasjonsgave?
Kanskje man har arvet den?

Denne bunaden - også fra Romsdalen, har kunden arvet av sin mor. Den er nennsomt sydd av forskjellige familiemedlemmer som har bodd på forskjellige steder i landet. Brodering fra et familiemeldem, sydd sammen av noen andre. Til slutt ble det en skikkelig staselig bunad som kan brukes i mange år til.

Jeg har tatt av sølvet på denne veska og pusset det. Så sydde jeg veska til låset igjen. Skjørtet har jeg tilpasset til datterens livvidde. Vesten likeså.

Å endre en bunadsvest må gjøres på samme måte som tradisjonen tilsier.

Forstykker og bakside må sprettes helt fra hverandre. Deretter dampes glatt og syes sammen igjen. Som du ser fikk jeg vrangsydd denne vesten også. Litt artig å pakke ut vesten fra det lille hullet!

Det er mye håndsøm på bunader, fordi man hadde ikke symaskiner hjemme, den gangen, selvsagt.

Derfor tenker jeg alltid tilbake på hvor denne tradisjonen med bunader kommer fra...

Kommer fra den tida da ull og lin var stoffer som fantes dengang.

Den fineste linen ble brukt til finskjorter. Den groveste ble brukt til hverdagsskjorter.
Ulla ble vevd og tovet for å bli tykkere og for å vare lengre.

Man brukte selvsagt å vrangsy alle delene i vesten hver for seg, for deretter å sy alle delene sammen for hånd etterpå. Dermed kan bunadsvestene syes ut og inn etter behov.

Det er et fantastisk stykke med skikkelig godt håndverk!

Kunden her fikk bunaden sin levert fra hånd til hånd - i en koffert. For denne kjørte jeg til Trondheim, før den dro videre til Oslo. Følte meg nesten som en langer ved overrekkelsen. Men det var viktig for meg at den kom frem trygt og sikkert. En bunad er verdt mellom 50 og 60 tusen. Så denne sender man ikke i dagens postsystem!

Når jeg leverer bunadene får kundene en liten trering av cedertre - som holder møllen borte!

Takk for oppdraget!

Det ble fint å se prøvinga av den via Facetime! 🤩





Dagens viktigste oppdrag! Å stryke lindukene vi i  skal bruke på vår stand i dag.Forbundet feirer 75 årsjubileet til .ko...
06/05/2026

Dagens viktigste oppdrag!

Å stryke lindukene vi i skal bruke på vår stand i dag.

Forbundet feirer 75 årsjubileet til .konfirmasjon her i Norge over hele landet i dag.

Lokallaget står på stand utenfor og deler ut kake til den som ønsker å feire sammen med oss.

Oppdraget er igjen helt frivillig fra min side.

Akkurat som det er frivillig å være styreleder i lokallaget. Jeg gjør det for det er viktig for meg.

Å være human og godta alle folk og alle religioner med godt menneskeverd er mitt livsmantra!

Velkommen innom for å sjekke om dukene ble riktig så fine! 😉

Vi står her t klokka er 18:00!

🎂 🇧🇻 🌹





Adresse

Røros

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Mariann design legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Mariann design:

Del