06/05/2026
Det er alltid med en stor dose ærefrykt jeg tar på meg oppdrag med å sy ut eller inn bunader.
Det er et skikkelig fint stasplagg som ikke bare koster veldig mye, men som også betyr veldig mye for eieren. 🤩
Kanskje man fikk den i konfirmasjonsgave?
Kanskje man har arvet den?
Denne bunaden - også fra Romsdalen, har kunden arvet av sin mor. Den er nennsomt sydd av forskjellige familiemedlemmer som har bodd på forskjellige steder i landet. Brodering fra et familiemeldem, sydd sammen av noen andre. Til slutt ble det en skikkelig staselig bunad som kan brukes i mange år til.
Jeg har tatt av sølvet på denne veska og pusset det. Så sydde jeg veska til låset igjen. Skjørtet har jeg tilpasset til datterens livvidde. Vesten likeså.
Å endre en bunadsvest må gjøres på samme måte som tradisjonen tilsier.
Forstykker og bakside må sprettes helt fra hverandre. Deretter dampes glatt og syes sammen igjen. Som du ser fikk jeg vrangsydd denne vesten også. Litt artig å pakke ut vesten fra det lille hullet!
Det er mye håndsøm på bunader, fordi man hadde ikke symaskiner hjemme, den gangen, selvsagt.
Derfor tenker jeg alltid tilbake på hvor denne tradisjonen med bunader kommer fra...
Kommer fra den tida da ull og lin var stoffer som fantes dengang.
Den fineste linen ble brukt til finskjorter. Den groveste ble brukt til hverdagsskjorter.
Ulla ble vevd og tovet for å bli tykkere og for å vare lengre.
Man brukte selvsagt å vrangsy alle delene i vesten hver for seg, for deretter å sy alle delene sammen for hånd etterpå. Dermed kan bunadsvestene syes ut og inn etter behov.
Det er et fantastisk stykke med skikkelig godt håndverk!
Kunden her fikk bunaden sin levert fra hånd til hånd - i en koffert. For denne kjørte jeg til Trondheim, før den dro videre til Oslo. Følte meg nesten som en langer ved overrekkelsen. Men det var viktig for meg at den kom frem trygt og sikkert. En bunad er verdt mellom 50 og 60 tusen. Så denne sender man ikke i dagens postsystem!
Når jeg leverer bunadene får kundene en liten trering av cedertre - som holder møllen borte!
Takk for oppdraget!
Det ble fint å se prøvinga av den via Facetime! 🤩