Bror vintage

Bror vintage bror vintage ger liv till gamla föremål; en butik i Malmö som ägnar sig åt second hand och dum lyrik

Second hand-butik på nätet som säljer allt mellan himmel och jord från 1910 - 1980-tal. Bror vintage är ett konstprojekt drivet av två bästisar som är helt dumma i huvudet och tycker det är kul att möblera om hemma. Mycket av det som säljs har använts - eller försökt användas - i våra egna hem. Upcycling | återbruk | vintage | retro | design | inredning | second hand

Hamnen föll ur minnet långt innan den försvunnit bortom synhåll; natten är ung och sinnet riktas åt alla tänkbara håll f...
02/03/2023

Hamnen föll ur minnet långt innan den försvunnit bortom synhåll; natten är ung och sinnet riktas åt alla tänkbara håll förutom det kroppsliga. Året är 1997, resesällskapet en brokig skara östeuropeiska trollkarlar, och platsen en partykryssning mellan Tokyo och Mikurajima. Stämningen var het.

Intellektuellt het det vill säga, ty personer som frivilligt sysslar med illusioner tar stolt kategoriskt avstånd från alla substantiv och runt 70% av verben. Ord ersätts som regel med rörelse, intention, ögonbrynsviftningar, rökmaskiner och menande harklingar. Det är inte högt i tak; passion råder.

Snabbt trillar man baklänges in i semantiska virvelvindar. Man finner sig trollbunden av strövande historier från en dam som bäst hade definierats som ‘torr’ om hon inte varit så ofantligt återfuktad. Hon vill sälja delägarskap i ett semesterhus på maldiverna. Exklusivt, rasslar hon fram, och tar en tugga från sin dagsgamla rotisseriekyckling.

Plötsligt drama! Uppståndelse! En cirkel s***s girigt runt en liten, tunn man med en ännu mindre och tunnare frisyr. Blickar utbyts, handsignaler dansar som fjärilar, rockärmar spyr ur sig mängdvis med visitkort. Det är HAN.

Harkel. Menande blick. Tystnad.

“Vad som döljer sig…” viskar han skarpt. Ingen andas.

“Ofta ligger misstaget i själva frågan.” Han har en grov och svårfångad dialekt. Ynkliga stön letar sig genom publiken.

“Söker du svar, är svaret sökandet.” Inte ett öga är torrt.

“Men söker du sökande, är svaret du.” Frigörelse och extas.

“I min nya bok ‘Allt är hittepå och du är felfri’ delar jag och fem andra lifestylecoachar våra hemligaste hemligheter…” Plånböcker och aggressiv byteshandel. Mannen försvann bortom synhåll långt innan han föll ur minnet.

Och där kommer också poängen med den här historien: mannen i fråga var otroligt karismatisk och övertygande, vilket i sin tur ledde till att bror tyckte en jordglob utan karta var en skitbra idé.

Nu? Not so much. Snälla köp.

Till salu i bilden:
- Typ en lampa fast också en jordglob, 850kr

Om ungefär en månad så når vi en magisk tid på året. Den absoluta avgrundsbotten på det fördärv vi färdats gentemot i ra...
28/11/2022

Om ungefär en månad så når vi en magisk tid på året. Den absoluta avgrundsbotten på det fördärv vi färdats gentemot i rask och stadig takt ända sedan midsommar. I en svindlande nedåtspiral har allt blivit gråare, både himlen och huden. Allt känns lite mer meningslöst, både utanför och inuti. Mörkret som är i oss har långsamt sipprade ut och omsluter våra sinnen som blöt och klibbig rök.

Men kanske har vi inte gett nog med uppskattning till den nedåtgående spiralen? Kanske ska vi se det som en välbehövd prövning, ett sätt att starta om? Kanske finns det något vackert och vemodigt i att bekanta sig med psykets och livets bottenskikt.

Det finns väl trots allt inget tryggare än det faktum att saker inte kan bli värre. Det är tryggare att veta än att inte veta vad som gömmer sig i skuggorna.

Aldrig pirrar det i magen som påväg ner.

Se det som en puckelpist. Snart är vi framme. Då kan allting bara bli bättre. Snart är vi där.

Till salu i bilden:
Semi-pendel med snurr - 490kr

https://www.instagram.com/p/CleXONDKL1_/

Vilket rum i hemmet är egentligen viktigast? Bror propsar starkt på att den underskattade hallen i själva verket är det ...
25/11/2022

Vilket rum i hemmet är egentligen viktigast? Bror propsar starkt på att den underskattade hallen i själva verket är det enda rum som behövs, och att frågan därmed ter sig helt retorisk.

Det är den första trygga marken som dina fotsulor möter efter att ha blivit pinad av verklighetens hårda och hala tungor. Det grusiga golvet redo att bära tyngden av alla de intryck världen lämnat inpräntat i din själ. En plats att kollapsa.

Men bara för att samvetet dryper av dynga betyder det inte att du ska tappa värdigheten!

Kapitulera med stil under ett snitsigt litet altare i ek med hemliga lådor som viskar ömt att det är dags att ge upp, att sluta försöka. Tänd ett ljus och tänk på allt som gått åt he***te. Göm dig, låt förtreten skölja över dig som bakis-spya, låt jävligheten bita sig fast i ditt hår som någon annans malplacerade tuggummi.

Skit i allt, ligg kvar, gör det imorgon, eller inte alls. Sula ut allt hopp och glädje rätt ut i kosmos för att aldrig någonsin bli sett igen. Kapitulera med stil och behåll värdigheten intakt i en värdelös värld.

Storlek M, modellen är 175 lång, tillfälligt funktionsbegränsad men annars hyfsat vig.

Till salu i bilden:
Hallmöbel i ek - 1100kr
Ljusstake i glas iittala - 100kr
Ljusstake spegelmaterial (par) - 250kr
Nattljusstake i trä - 120kr (finns två)

Tuff grej: vi (läs: den halvan av vi som tycker sånt här är kul) lanserade en liten hemsida! Syftet är typ 90% bättre sö...
25/11/2022

Tuff grej: vi (läs: den halvan av vi som tycker sånt här är kul) lanserade en liten hemsida!

Syftet är typ 90% bättre sökresultat för oss på google och 10% råkade hamna på domains.google en sen kväll, tyckte att "bror.fish" var en skitrolig idé, och sen var det för sent.

https://www.bror-vintage.com/

Hej och välkommen till ännu ett klurigt avsnitt av “taklampa eller drönare”: tävlingen där du måste sätta ditt intellekt...
23/11/2022

Hej och välkommen till ännu ett klurigt avsnitt av “taklampa eller drönare”: tävlingen där du måste sätta ditt intellekt på sin absoluta spets, och utröna om det är feldragna elkablar eller ilskna små propellrar som surrar i taket.

Som ni ser i bildmaterialet är det helt omöjligt att rent visuellt bekräfta om dagens objekt är en toppmodern flygrobot ute på drönaräventyr, eller en het, unik, dyr och åtråvärd sexarmad taklampa. Ni måste alltså sätta på era bästa Sherlock-, eller Poirot,-hattar, dra fram ett korkbräde, tråd och en hink röda nålar, och sen använda följande ledtrådar för att leta reda på svaret.

Dagens objekt:

💁‍♀️ Bär till synes sig själv, men är i verkligheten helt beroende av utomstående krafter för att hållas på plats.

💁‍♀️ Höjer ägarens sex-appeal i vissa spetskompetenta kretsar, till precis samma grad som den går i golvet i andra.

💁‍♀️ Har tidigare ägts av en ganska svår snubbe som fick för sig att hög takhöjd i lägenhet korresponderade till högt tak i ton; vilket ledde till att objektet i fråga blev hans enda kvarvarande vän.

💁‍♀️ Är tekniskt sett eldrivet, men dess sanna kall är att agera icebreaker i krångliga sociala sammanhang - så länge det sker inom hemmets rimlighetsvälsignande ramar.

💁‍♀️ Skulle du se den flyga snabbt förbi i huvudhöjd hade du tänkt något i stil med “jösses.”

💁‍♀️ Gör ont att få kastad på sig, kan eventuellt leda till en dagsutflykt till akuten

Vänner och styvbröder! Era svar och motiveringar skickas med fördel i vykortsformat till Drottningtorget 4 så tillkännager vi en vinnare i nästa rafflande avsnitt av ”taklampa eller drönare”.

Till salu i bilden:
Det oklara objektet - 1600kr

https://www.instagram.com/p/ClUMTq-tE1u/

Vissa dagar är ogreppbara.Idag var en sån dag: en dag där man möts av fler frågor än svar; en sån där oändligt lång dag ...
22/11/2022

Vissa dagar är ogreppbara.

Idag var en sån dag: en dag där man möts av fler frågor än svar; en sån där oändligt lång dag där ens spegelbild inte riktigt stämmer överens med ens världsbild. En förnimmelse av att något är annorlunda, avigt och ovant.

Men är det nödvändigtvis dåligt? Känns det inte alltid obehagligt när man är på nytt territorium? Samma prisma, ny kontext och plötsligt bildas helt nya mönster i livets kalejdoskop. Det kanske bara är latent adrenalin? Frånvaron av det brus som varit där så länge och blivit bakgrundsmusik till vardagen? Okunskapen om vad man gör med den nya tystnaden är kall och vass.

Det är så ofantligt frestande att falla tillbaka i det som varit. Låta gamla vanor bli bara vanor igen, söka distraktioner, låta tiden passera. Gå på promenad. Ta ett bad och lyssna på podcasts. Svara på mail som är någon annans ansvar. Prata med katten. Messa ett gammalt ragg. Sova och hoppas på att morgondagen är mindre konfrontativ.

För nog är det minsann konfrontativt att ställas inför ens viljor, självbild och önskedrömmar. Allt man är, varit, kan och inte kan bli. När man synar sitt noggrant ihopimproviserade existenspussel för vad det är: totalt jävla subjektivt. När man känner sig maktlös och oövervinnlig omlott.

Inatt, precis som alla nätter, ligger vi vakna och funderar. På min mormors kylskåp satt där ett vykort som hade texten “allt löser sig”. Ögonen klipper till, rädslan blev till mod. Skräcken för det nya blev till nyfikenhet. Allt löser sig, vi somnar om.

Till salu i bilden:
Liten glasvas - 110kr
Spetsig spegel - 390kr
Rund spegel - 650kr

Under tiden vi hittar en mer rimlig lösning får att få upp vår content på Facebook utan att krångla till saker för er på...
21/11/2022

Under tiden vi hittar en mer rimlig lösning får att få upp vår content på Facebook utan att krångla till saker för er på mottagarsidan testar vi att lägga upp saker manuellt vid sidan om marketplace -- dubbeljobb för oss, ja, men då borde ni åtminstone kunna ta del av saker här också

Okej så - facebook har gjort det otroligt krångligt för oss att posta grejer från marketplace till vårt konto -- vi jobb...
21/11/2022

Okej så - facebook har gjort det otroligt krångligt för oss att posta grejer från marketplace till vårt konto -- vi jobbar på en lösning men som ni säkert märkt är det lite fattigt på feeden här just nu.

Vill ni se allt det senaste och hänga med i svängen rekommenderar vi att ni också kikar förbi Instagram 🙏

Där hittar ni uppdaterade highlights som visar allt som är osålt, kan följa våra stories och nå oss smidigt via privat meddelande.

https://www.instagram.com/bror.vintage/

Superlativ stake - 390krDet här är en mässingsljusstake i äkta mässing, men inte vilken mässingsljusstake som helst. Det...
22/10/2022

Superlativ stake - 390kr

Det här är en mässingsljusstake i äkta mässing, men inte vilken mässingsljusstake som helst. Det är mässingsljusstakarnas mässingsljusstake. Den är så himla jättefin, extremt gullig, så charmig. Mest charmigast kan man faktiskt säga. Den är rundare än alla andra runda saker som finns. Den har en härlig tyngd, för den är i underbar metall, äkta metall. Den är bedårande när man tittar på den och helt gudomlig när du drar fingertopparna mot dess släta, patinaåldrade yta. Den är hård; den smakar mynt; den känns som hemma, eller var det så att den känner sig hemma?

Dess pappa är starkare än din pappa. Den skrev 2.0 på högskoleprovet på första försöket utan svenska som modersmål. Den kan åka Voi dagligen och fortfarande få ligga. Dess stake är stakigare än din stake, om du nu har en stake. Om du inte har en så har den fler stakar än du. Är du underbar? Härlig? Livsförändrande? Bedårande? Liten, cirkulär och taggig?

Nä, trodde väl inte det. Tönt! Ät skit!

Hon läppjade på den överfyllda koppen hibiskus-te och smackade förtjust sina nu strax mindre knastriga läppar. Smack! Aa...
19/09/2022

Hon läppjade på den överfyllda koppen hibiskus-te och smackade förtjust sina nu strax mindre knastriga läppar.

Smack! Aahhh! Hibsikus, det är grejer det!
-- precis så lät hon: nöjt.

Och med det var arbetsdagen sluten. Klappad och klar - no more s**t - nu höstkväll allena och därmed basta.

Kräk! Slemmlar! Smutsdyrkare!
-- att våga gå gatan förbi hennes fönster var att bjuda in till dans med tjuvnypens mästarinna.

Hur var det nu igen? “For every action there is an equal and opposite reaction.”

Stolt och mer än lite fåfäng väjde hon sig varken för sandal eller smädelse när newtons tredje lag oundvikligen gjorde sig känd. Den som är frikostig med skit bör vara redo för tiofallt tillbaka. OM hon var redo. Hatet sköljde över henne som själsrensande guldvatten.

De visste inte. De kunde aldrig veta. Ingen förstår - kanske är det till och med så att njutningen till viss del ligger i aktivitetens dunkel?

Den Stora Njutningen.

Hennes läppar letade sig törstigt över koppens kant, som en mullvad i förtvivlat blind jakt på mask.

Mmm... Rött. Viskade hon för sig själv och spanade nyfiket efter sitt nästa offer.

11/09/2022

Ja nä ni, det är ju helt obegripligt att det här var alla bilder som togs på lampan. Det är inte mycket att hänga i granen.

Men istället för att hitta lampan, hämta kameran, hämta "livslusten" och vänta på dagsljuset så tänker jag att vi målar upp en bild istället, med perspektivet från en gammal flamma som minns tillbaka till forna tider.

Den var så välformad. Böjbar, mjuk men också hård. Den böljande konturen var häpnadsväckande, svår att slita sig från, förtrollande vissa nätter. Jag drömde om henne på dagen, jag låg vaken i hennes sken om natten. Hon lös upp min värld - både figurativt och bokstavligt. Hon var gjord i mässing och trä, jag var sjuk i huvudet. Får man bli kär i en lampa? Nej? Jag visste det, men jag kunde inte hejda mig. Dess svanlika konturer återfanns i allt mer svårkopplade sammanhang. Är en termos och en lampa verkligen jämförbara?

I jakt på svaret lärde jag mig allt mina förfäder hade att säga om rep, och sen knop, och sen snara; och efter en säsong av studier tog jag äntligen hem en duva på stan. Senare på kvällen grillade jag den ängsligt men stolt över ett värmeljus - min sanna flamma ständigt vakande, dömande, funderande.

Skulle den älska mig tillbaka nu? Nätterna blev mörka, ensamma, bitande i benen och kalla som stål i avsaknaden av mässingens gyllene strålar.

Den är redo att älska någon annan, eller nej, den är redo att älska, punkt.

11/09/2022

När det tar slt på ord,
Finns i ditt hem ett bord,
Där business, den blir gjord,
Och kråset ditt blir smord(t),
Nu börjar vi verkligen få slut... på ord,
Och idén blev typ förgjord,
Hmm, vad säljer? Mord!
Och saker som växer i jord,
Tropiska grejer, fast i nord,
Om man har flera blir det en hjord..
Köp ett bord!

Adress

Malmö
21125

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Bror vintage postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela